Nurmeksen evankelisen opiston ystävät ry

Ajankohtaista yhdistyksen vuodenkierrossa

Seuraava vuosikokous pidetään Haikolassa toveripäivien yhteydessä Marian ilmestyspäivänä su 17.3.2024

Yhdistyksen vaiheita

Nurmeksen evankelisen opiston ystävät ry perustettiin tammikuussa 1939. Yhdistyksen alkuperäinen nimi oli Nurmeksen seudun evankelisen kansanopiston kannatusyhdistys ry. Tarkoituksena oli evankelisen kansanopiston perustaminen ja ylläpitäminen Pohjois-Karjalassa, Nurmeksessa.

Joulukuussa 1940 yhdistys osti kansanopistotoimintaa varten Nurmeksen Lipinlahdesta Haikolan tilan rakennuksineen ja maineen. Opisto alkoi tammikuussa 1942 Haikolan rakennuksissa. Vuonna 1950 valmistui uusi opistorakennus, jonka tulipalo kuitenkin tuhosi elokuussa 1971. Raunioista nousi uusi opisto, joka vihittiin joulukuussa 1973. Samassa vaiheessa yhdistyksen nimi muutettiin muotoon Nurmeksen evankelisen opiston kannatusyhdistys ry.

Yhdistys jatkoi kansanopistotoimintaa vuoteen 1994, jolloin se luovutti opistorakennukset ja kansanopiston ylläpitolupansa Suomen Luterilaiselle Evankeliumiyhdistykselle. SLEY puolestaan ylläpiti sitten evankelista kansanopistoa Nurmeksessa vielä kymmenen vuotta. Entinen kannatusyhdistys muutti nimensä muotoon Nurmeksen evankelisen opiston ystävät ry. Samalla siihen yhdistettiin entisten opiskelijoiden ja työntekijöiden muodostama Toveriliitto.

SLEY lopetti Nurmeksen toimipisteen 2005 ja luovutti opistokiinteistön takaisin alkuperäiselle kannatusyhdistykselle. Sillä ei kuitenkaan ollut edellytyksiä toiminnan jatkamiseen. Opistorakennukset myytiin.

Nykyisin Nurmeksen evankelisen opiston ystävät ry ylläpitää Haikolan pitotaloa. Se on kunnostettu vanhan Haikolan tilan päärakennukseen ja pihapiirin aittoihin. Toiminta jatkuu evankelisen herätysliikkeen hengessä. Pitotalo on paitsi yhdistyksen jäsenten myös kaikkien muiden käytettävissä erilaisiin kursseihin, kokouksiin, perhejuhliin ja muihin tapahtumiin.

Jäsenetu: Haikolan aitoissa kesällä yöpyvät yhdistyksen jäsenet saavat viiden päivän hinnalla yöpyä koko viikon eli seitsemän vuorokautta! Tervetuloa edulliseen lomanviettoon Pielisen rannalle!

Näkymä Kohtavaaralta 30-luvulla

Vanha päärakennus